2025 알래스카 트라이엔날레: 사진작가 영 킴의 작품을 통해 본 정체성과 ‘아메리칸 드림’ · 2025 Alaska Triennial: Exploring Identity and the ‘American Dream’ Through the Works of Photographer Young Kim
Scroll down for English.

2025 알래스카 트라이엔날레(Alaska Triennial)가 앵커리지 박물관(Anchorage Museum)에서 개최된다. 이 행사는 알 래스카 전역의 예술적 재능을 기념하 는 자리로, 경쟁이 치열한 블라인드 심 사를 통해 선정된 47명의 아티스트들이 참여한다.
다양한 예술가들 중 사진작가 영 킴 (Young Kim)의 작품도 전시될 예정이다. 그의 작업은 정체성과 장소, 그리고 ‘ 아메리칸 드림’이라는 개념을 독특한 시각으로 탐구한다. 특히, 그의 최신 프 로젝트 What Good is Fruit if Not Sweet? 에서 촬영한 사진이 이번 트라이엔날레 에서 선보일 예정이다. 이 프로젝트는 올해 60세를 맞이하는 그의 어머니의 삶을 기록하며, 노화와 부모-자식 관계 의 변화라는 주제를 다룬다.
이 프로젝트는 킴의 어머니가 뇌졸중을 겪은 후 시작되었다. 처음에는 어머니와 의 순간을 기록하기 위한 작업이었지만, 시간이 지나면서 그의 어머니가 자신을 위해 희생한 모든 것을 기리는 의미 있 는 헌정으로 발전했다.
이번 인터뷰에서는 영 킴의 예술적 여 정과 그의 영감, 그리고 그의 작품을 통 해 전하고자 하는 이야기들을 함께 살 펴본다.
알래스카에서 한국계 미국인 예술가로서의 경험이 창작 과정에 어떤 영향을 미쳤나요?
한편으로는 모든 사람과 삶의 방식에 공 통적으로 적용될 수 있는 보편적인 작품 을 만들고 싶습니다. 하지만 동시에, 한 국계 미국인으로서 그리고 알래스카에 거주하는 사람으로서 직접 경험한 현실 에서 비롯된 주제들을 탐구하고 싶기도 합니다. 저는 이 두 가지 사고방식이 만 나는 지점에서 발생하는 주제들에 대해 늘 궁금증을 가지고 있습니다.
알래스카 트라이엔날레는 다양한 예술적 목 소리를 한데 모으는 자리입니다. 이번 전시에 참여하게 된 의미와, 현대 알래스카 예술의 흐름 속에서 본인의 작품이 어떻게 자리 잡을 것이라 생각하시나요?
예술은 기본적으로 소통의 도구라고 생 각합니다. 저와 비슷한 환경에서 창작하 는 다른 작가들과 대화를 나눌 수 있다 는 것은 큰 특권입니다. 알래스카에서 예술 작업을 하다 보면 마치 외딴 섬에 서 작업하는 기분이 들 때가 있습니다. 그래서 이렇게 앵커리지 박물관이 알래 스카 트라이엔날레를 개최해 서로의 작 품을 함께 전시할 수 있도록 하는 것이 정말 뜻깊다고 생각합니다. 이를 통해 우리는 혼자가 아니라는 것을 다시금 깨 닫게 됩니다.

사진은 순간을 포착하고 덧없는 시간을 보존 하는 특별한 힘을 가지고 있습니다. 어떤 순 간을 포착할지 어떻게 결정하시며, 관람객들 이 당신의 사진을 통해 무엇을 느끼길 바라 시나요?
저는 단순한 정적 속에서도 생각할 거리 를 던지는 균형 잡힌 순간을 포착하는 데 관심이 많습니다. 사진과 시간의 관 계에 대해 언급하셨는데, 사진이 한순간 을 멈추고 보존하는 최고의 도구라고 할 수도 있지만, 역설적으로 시간을 기록하 는 데 있어서는 가장 나쁜 도구일 수도 있습니다. 이를 위해서는 최소 두 장 이 상의 사진이 필요하며, 관람객들이 이를 바라보며 의미를 부여하는 과정이 있어 야 합니다.
저는 사진을 통해 저만의 생각과 메시지 를 담아내지만, 동시에 관람객들이 각자 의 방식으로 해석하고 감정을 불러일으 킬 수 있기를 바랍니다.
글: 빅토리아 피터슨 (Victoria Peterson)
The 2025 Alaska Triennial, hosted by the Anchorage Museum, is a celebration of artistic talent from across the state, featuring 47 artists selected through a highly competitive blind jury process. Among the diverse range of creatives is photographer Young Kim, whose work offers a unique perspective on identity, place, and the idea of the ‘American Dream.’ Photography from his latest project, What Good is Fruit if Not Sweet? will be shown at the Alaska Triennial. His project documents the life of his mom as she approaches the age of 60, touching on themes of aging and the reversal of relationships between child and parent as they age. The impetus for the project came when Kim’s mother had a stroke. Since then, the project has become more than a way to capture moments with his mother, but has morphed into a homage to all his mother sacrificed to give him the life he has.
In this conversation, we explore Young Kim’s artistic journey, his inspirations, and the stories he seeks to tell through his work.


How has your experience as a Korean American artist in Alaska influenced your creative approach?
On one hand, I want to say that I make work that’s universal to all people and walks of life. But on the other, I want to explore themes that stem directly from my real-world experiences both as a Korean-American and someone living in Alaska. I tend to be curious about subject material that arises from the intersection of these two modes of thinking.
The Alaska Triennial brings together a diverse range of artistic voices. What does it mean for you to be part of this exhibition, and how do you see your work fitting into the broader conversation of contemporary Alaskan art?
Art itself is a means of communication. Being able to dialog with others living and working in similar circumstances to myself has been a privilege. Sometimes making work in Alaska can feel like you’re creating on an island, so it’s great that the Anchorage Museum is able to organize the Alaska Triennial for different artists to showcase work together and remind us that we’re all here.
Photography has the unique ability to freeze time and preserve fleeting moments. How do you decide which moments to capture, and what do you hope viewers take away from your images?
I’m always looking to photograph instances where there is a balance between simple stillness and thought-provoking tension. It’s interesting that you mention the relationship between photography and time. Although I do agree that a photograph is maybe the best tool to stop and preserve a single moment, arguably, it’s also the worst tool for portraying a record of time. For that, you’ll need two or more photographs and the interaction of the viewer to attach meaning to the sequence of images. As a photographer, I have my own ideas about what the pictures can convey, but it’s my hope that whoever is looking can also generate their own thoughts and feelings on the matter.
Writer: Victoria Peterson